fbpx
Mancare sanatoasa

Un copil sănătos este un copil fericit, autor Alina Stoica

Arta de a trăi frumos, în echilibru, armonie, liniște, bucurie se învață din zâmbetul unui copil, din puritatea, inocența, acceptarea cu care se raportează la fiecare zi. Rutina noastră zilnică este transmisă și copiilor noștri, proiectând asupra lor așteptări, apărând dezamagiri, dar toate acestea nu fac parte din ceea ce simte un copil, din ceea ce își dorește un copil.

Aceste impuneri se observă și în relația cu mâncarea, încă de la primele lingurițe, când atenția este asupra îndeplinirii nevoii noastre de a goli bolul de mâncare, îndepărtându-ne astfel de ceea ce simte, transmite copilul, dar adoptând rolul de circar, de animator care ar face orice pentru a distrage atenția copilului.

Astfel, copiii învață să mănânce inconștient, să își însușească acest comportament alimentar, să prefere tableta, telefonul, televizorul pentru a deschide gura să mai ia o linguriță. Mâncarea devine componenta periferică a tuturor device-urilor folosite și copiii nu realizează cum au mâncat, ce au mâncat, ce ingrediente au fost folosite, ce culoare, gust, textură… aceștia devin străini de un comportament normal în ceea ce privește relația cu mâncarea. Nu este lansată nicio competiție, fiecare copil are propriul ritm de creștere, anumite preferințe alimentare, iar noi, părinții, trebuie să vedem ce construim în copiii noștri pe termen lung.

La majoritatea copiilor, de diferite generații, sunt ușor de identificat dezechilibrele majore, derapajele alimentare, perioadele în care se manifestă foamea emoțională, prezența meselor dezorganizate, monotonia din farfurie, introducerea în meniul zilnic a alimentelor procesate, prăjite, excesul de zahăr și făină sub orice formă.

Creierul se dezvoltă până la 21 ani, context în care hrana ce susține dezvoltarea acestuia este foarte importantă și trebuie asigurată zi de zi, deoarece creierul este cel mai solicitat pe parcursul întregii zile. Dar câți dintre copiii noștri mănâncă zilnic pește, avocado, nuci, caju, migdale, semințe de cânepă, uleiuri presate la rece?

Obiceiurile alimentare de familie sunt esențiale în educația copiilor, dar adesea trebuie să gasim soluții pertinente pentru “părinți ocupați”. Sănătatea nu se negociază, ci se învață alături de întreaga familie.

Trăiți și vedeți viața prin ochii copiilor voștri și astfel veți fi prezenți în viața lor. Putem induce copiilor noștri o siguranță, o stare de comfort și, fiind în zona lor de relaxare, cu siguranță vor fi receptivi, sau alegem să folosim un ton grav, care poate induce teama, nesiguranța, ceea ce poate aduce rezultate vis-à-vis de impunerea unor alimente, dar nu construim un comportament corect pe termen lung. Prefer să dau un exemplu foarte simplu: dacă într-o intersecție este un polițist agitat, care dă din mâini în toate direcțiile, țipă, se agită … cu siguranță vor exista multe accidente și toți cei care îl urmăresc vor dori să depașească mai repede această intersecție, astfel încât să nu le mai fie indusă starea de agitație. În aceeași intersecție, un polițist calm, care impune reguli clare, generează limite ce ajută ca fiecare persoană să își desfașoare activitatea în stare de relaxare. Aceeași imagine poate fi transpusă în bucătăria noastră.

Haideți la evenimentul din 20 aprilie pentru a face împreună primul pas către alimentația echilibrată!

Autor: Alina Stoica – Terapeut nutriționist Nutribalance

Masterand în Nutriție și Siguranță Alimentară, în cadrul UMF Carol Davila